Een dagje even niet op reis - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Francis Groot - WaarBenJij.nu Een dagje even niet op reis - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Francis Groot - WaarBenJij.nu

Een dagje even niet op reis

Blijf op de hoogte en volg Francis

18 Juni 2015 | Thailand, Chiang Rai

Half vijf opstaan is best vroeg. Pfff. Vroeg op is noodzakelijk omdat we vandaag de eerste van 2 lange reisdagen. We gaan eerst op weg naar Phitsanulok. Op weg naar onze eerste locatie met gratis WiFi. Op weg naar phitsanulok stoppen we nog bij het ayutthaya national park. Ruïnes bekijken van khmer stijl tempels. Echt een totaal andere bouwstijl. We moeten snel de foto's schieten want de volgende zogenaamde 10 minuten bui komt er aan. Ik kan jullie verzekeren dat onze Europese 10 minuten echt korter zijn dan de Thaise. Vanaf de ruïnes gaan we de boot in om de volgende tempel te bekijken, maar dan in Chinese bouwstijl. Dat bootje is zo'n leuke long boot waarbij ik ook kan zeggen dat de overkapping die er op zit totaal geen zin heeft in een regentijd buitje. We zijn allemaal tot de onderbroek toe nat. Het is maar goed dat hè hier zo warm is. Weer een leuke ervaring, maar jammer dat we daardoor niet zo van de omgeving vanaf de boot hebben kunnen genieten.
In de volgende tempel, weet zo snel de naam niet, staat een groot Boeddha beeld. Hier vinden aan de lopende band sceremonies plaats met oranje boeken. Deze doeken komen vanaf de Boeddha en worden over de hoofden van de mensen getrokken om zo te mediteren. Absoluut leuk om een keer gezien te hebben. Ford, onze locale gids verteld in ieder geval leuk en veel en trots over de Thaise gewoontes.
Op naar de bus, nog steeds zeiknat naar onze lunch locatie. Ik weet dat ik in mijn jungle raft tas nog een schone kleren heb zitten, bus bij de lunch even omkleden naar wat droogs is in een bus met hoge airco geen overbodige luxe. Vooral omdat we de hele middag in de bus gaan zitten op weg naar phitsanulok.
In phitsalulok de avond in de fietsriksja. Ik vind het altijd weer een beleving om te doen. We gaan insecten eten als appetizer. Meelwormen, zijde rupsen, sprinkhanen, torren etc. Mijn hoofd heeft gewonnen, maar heb me net dapper genoeg gemaakt om een meelworm te eten. Dit lijkt tenminste het minst op een echt insect. De rest van de groep is een stuk dapperder. Ik zeg petje af voor hen. Na de insecten nog even de markt over waar heel veel etenswaren verkocht wordt.levert weer mooie plaatjes op. Volgende stop is bij de vliegende groente. Leuke atractie voor de toerist. Er worden groenten gewokt die de toerist vanaf een platform mag gaan vangen. Leuk spektakel,en het gevangen resultaat smaakt ook lekker.
Daarna naar onze eetlocatie. Weer een eetsvhuur maar dit keer op het water met muziek. Tijdens weer prima eten luisteren naar de leuke Engelse uitspraak van de zanger. Blijft grappig dat ze sommige letters niet kunnen uitspreken. De live muziek is niet alleen voor ons als toehoorder bedoeld ook van ons wordt verwacht dat we actief gaan doen. Een avondje karaoke. Onze Nederlandse gids, Martin, steekt de spits af. Daarna volgt nog Hazes, Robbie's williams, John Lennon en marloes en ik eindigen met paradise by the dashboard light. Was erg leuk om weer te doen. Terug in het hotel nog even een laatste drankje in de disco. Toch weer een cultuur verschil. Op het podium, zeer schaarst, geklede dames die een beetje oninteresant staan te bewegen op house muziek. Het was een onderbroeken parade. Ondanks dat de heren van de groep zeiden dat het ze niets deed stonden ze allemaal richting het podium te kijken.
Ondertussen is het bij het zwembad gaan plenzen. Dus 10 minuten bui nummer 3 is gearriveerd. De parasols houden met niet droog genoeg, dus op naar mijn kamer voor wat droogte. Chang raï en de reis er naar toe volgt later.

• 18 Juni 2015 - 08:11

Inge:

hier regent het ook hoor!