En dan alweer de laatste dag en laatste verslag - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Francis Groot - WaarBenJij.nu En dan alweer de laatste dag en laatste verslag - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Francis Groot - WaarBenJij.nu

En dan alweer de laatste dag en laatste verslag

Door: Francis

Blijf op de hoogte en volg Francis

26 Juni 2015 | Thailand, Hua Hin

Het heeft even geduurd voor het volgende verslag er kwam. Druk programma en een ipad die er mee opgehouden is, heeft ervoor gezorgt dat ik op mijn laatste dag alweer mijn laatste verslag schrijf over Thailand. Dit keer achter een gewone PC (windows XP..., weer even wennen), maar hopelijk met minder spelfouten dan wanneer ik mijn verslagen schrijf via de ipad ;-).
Mijn laatste verslag was bij het zwembad van Chaing Rai, waar ik een kon genieten van regen en een dagje rust, dus hier dan maar de rest van het verslag.
De reis van Phitsanulok naar Chaing Rai is toch wel ruim 7 uur rijden, dus het is weer een vroeg opstaan dag. Gelukkig hebben we in de ochtend nog een fietsuitje in het Sukhothai Historisch Park. Een mooi park met mooie ruines van tempels. Hier is zowaar een lopende Boeddha te zien. Natuurlijk is deze vastgelegd op de foto. Het zijn steeds korte stukjes fietsen om dan weer even rond te wandelen. Hierbij moeten we niet vergeten dat we met de klok mee moeten lopen, want anders brengt dit volgens Thais geloof ongeluk. En dit willen we natuurlijk niet over onze bijgelovige locale gids, Ford, heen roepen. De fietsen in Thailand zijn niet afgestemd op de langere Europeanen. Alle frames zijn erg kort en je moet goed zoeken wil je een fiets vinden waarvan het zadel ook nog even goed omhoog kan. ik weet weer dat fiesten uit je knieen niet echt een leuke bezigheid is, vooral ook omdat mijn linkerknie door de val in Bangkok niet helemaal de hoek lekker maakt. Gelukkig gaat het met de knie wel een stuk beter om dit te kunnen doen. Dus heeeerlijk gefietst op een te kort frame en een te laag zadel. Het is in ieder geval goed fiets weer en we hebben een beetje beweging gehad voordat we de hele middag in de bus moeten zitten.
Voor de dag in Chaing Rai staat bergstammen en de Gouden driekhoek op het programma. Ik heb alleen, alweer, heel kort geslapen en besluit s'morgens deze dag aan mij voorbij te laten gaan. Ik kies voor een dagje rust en zwembad. Dit is waar ik dan ook mijn vorige verslag geschreven heb en waar ik dus uiteindelijk bij het zwembad wordt weggejaagd door de regen. Mijn voorruitzicht voor de avond is in ieder geval een klassieke Thaise massage. Dit maakt het bus zitten wel weer een beetje goed.Thaise massage is niet een olie massage. Je wordt gehezen in een pakje waarna de dames (echt alleen dames) goed drukken op de pezen en spieren en alles even lekker uit elkaar trekken. Ik vond het soms pijnlijk, maar zeker niet zo erg de fysio soms doet. Verder was het gewoon heerlijk. na de 2 uur durende sessie heerlijk ontspannen en eindelijk weer eens wat dunnere enkels. Er zit nog een groep te wachten in de lobby, waar nog een groep mensen zit te wachten voor het eten. Met deze groep hebben we een klein tentje in de buurt zeer blij gemaakt. Met zijn 10-en een verassingsmenu wat echt heerlijk smaakte en waar we voor nog geen 120 bath (minder dan EUR 3) pp hebben gegeten en gedronken. Deze meneer en zijn familie verdiende meer, dus de tip was erg groot in verhouding tot de totaal prijs. Zijn avond was goed.

Vanuit Chaing Rai is het op weg naar Chaing Mai. Een stukje minder noordelijk. Voordat we echt op weg gaan naar Chaing Mai bezoeken we Rong Khun. Een zeer mooie witte tempel in een hele andere bouwstijl als de andere tempels die we zijn tegengekomen. De architect van deze tempel heeft een zeer eigen manier van kijken op de wereld. Voordat je de tempel binnen gaat moet je eerst door de hel heen lopen. Je mag niet stil staan, maar om je heen kijken zie je demonen, uitstekende handen (ook met de middelvinger omhoog) en vele andere associaties met de hel. Naar de brug naar de hemel, tref je ee parchtige tempel met mooie beschilderingen waarin, vind ik, veel humor is verwerkt en heel veel spiegeltjes. De humor in de schildering zie je terug in bijvoorbeeld tekenfilm karakters, film verwijzingen maar vooral ook omdat om de toegangsdeur een demon geschilderd is, waarin in het ene ook Bin laden afgebeeld staat en in het andere oog George Bush. De kunstenaar ziet deze 2 personen als vertegenwoordiging van het kwaad. Een hele leuke manier van uitdrukken van wat je vind.
Na de tempel door naar Chaing Mai. Voordat we arriveren in ons hotel van de komende 3 dagen, nog even een parasol fabriekje af en een zijde fabriek. Bij de parasol fabriek zitten vele kunstenaars die op bijna iedere ondergrond. Voor een minimum bedrag heb ik een Ganesh op mijn nieuwe petje laten schilderen. Ben er mega blij mee, want in Inda/Nepal kon ik geen mooi beeldje vinden van deze vertegenwoordiging van wijsheid. Nu nog proberen dit petje wat langer te houden en niet weer ergens te vergeten.
In de zijde fabriek zien we de verschillende stadia van het verkrijgen van echte zijde. Van rups tot het verkrijgen van de draden. Best wel leuk om een keer te zien. Natuurlijk kunnen we hier weer ons geld uitgeven aan echt zijde en de prijs hier valt naar verhouding best wel mee. Na deze stop is het op naar het hotel waar we 3 nachten verblijven. Onze een na laatste locatie alweer. Het hotel staat erg dicht bij de oude binnenstad en alles is hier lopen goed te doen. Een gezellig stadje met vele bars en eettentjes.
De eerste avond staat een Kantoke diner met Thais dansen op het programma. Met Kantoke diner zou je op de grond moeten zitten, maar voor de toeristen hebben ze dan maar een bak in de grond gemaakt waarmee wij toch een beetje fatsoenlijk kunnen zitten. Uiteindelijk valt het eten een beetje tegen en het dansen ook. Het is wel mooi, maar duurt best wel lang. We hadden verwacht dat het dansen al tijdens het eten zou beginnen, maar dit is niet het geval. Daarnaast het dansen wel mooi, maar het lijkt allemaal best wel op elkaar. Best wel jammer, maar toch nog een beetje cultuur meegepakt.
De volgende dag ben ik vrij. Bijna de hele groep gaat wandelen in Doi Inthanon en naar de Mae Ya waterval. Je moet hiervoor wel een loper zijn en dat ben ik niet. Vooral niet op bergpaadjes en als ik over allerlei stenen heen moet klimmen. Om dit te doen moet er een bekende mee, die me af en toe moed inspreekt (nietwaar Monique?). Ik ben geen held op dit soort ondergrond. Als alternatief ga ik een dagje dierentuin doen. Er zijn hier panda's in de dierentuin.
Er is voor me geregeld dat ik wordt weggebracht en opgehaald naar en van de dierentuin. Allemaal weer goed geregeld. Daarnaast kan ik in de dierentuin een bus pakken die me van plek naar plek brengt. Is maar goed ook, want de dierentuin is tegen een berg opgebouwd, wat lopen best wel een uitdaging maakt in de warmte van de dag. Mijn voornaamste doelen waren die Panda en het aquarium en beide heb ik gezien. Qua dierentuin wel weer wennen aan de ouderwertse opzet van de kooien. Ziet er nogal bruin en grauw uit, ondanks dat het in een groene omgeving gebouwd is.
De kooi van de panda kon zonder problemen opgemaakt worden, maar het was wel een leuk beest. Zag er knuffelig uit. Het aquarium was leuk, maar erg donker opgezet. Hier zit meer in als de omgeving ander wordt, want de aquaria zijn echt wel mooi. Je blijft alleen niet zo lang hangen omdat het zo donker is. Verder waren veel kooien leeg. Vermoedelijk omdat het te warm was voor de beesten om buiten te zijn.
Terug in het hotel nog even een baandje zwemmen en wachten op de rest van de groep die terug kwam met enthousiaste verhalen van de wandeling en de waterval. De avond doorgebracht met,alweer, lekker eten en een wandeling over de avondmarkt en natuurlijk nog een drankje gedaan in een van de vele tentjes in Chaing Mai.
Op alweer dag 11 is het weer tempel dag en een fietstocht. De ochtend gaan we naar Doi Suthep tempel. De heiligste tempel in Thailand en ligt op het hoogste punt rond Chaing Mai. Daarnaast biedt het een mooi uitzicht op de stad en schijnt hier ook wat as van Boeddha te liggen. het complex bestaat uit meerdere gebouwen, maar eerste moet je ruim 400 treden omhoog. Ik ben omhoog lekker lui geweest en heb de kabelbaan(tje) genomen. Het is er erg toeristisch, want iedere Thaise Boeddhist moet hier minimaal 1 keer naar toe en veel organisaties komen hier voor de ligging en de bouw.
In de tempel kun je je laten zegenen door een monnik. Ik kan zeggen dat dit zeer verfrissend is, want deze monnik spat nog flink wat water over de groep heen. Daarnaast hebben we een stokje geschut uit een koker met een voorspelling over ons. Mijn nummer 24 voorspelling is nogal cryptisch en voor vele manier opvatbaar. Heb de tekst nu niet in de buurt, dus volgt nog wel later wat hier in stond. Marloes en ik vertrekken hier als laatste en hadden beiden hier nog wel wat meer tijd willen doorbrengen. Helaas moeten we op pad voor de lunch en voor onze fietstocht op het platte land.
De fietsen zijn in dit geval net iets beter. Grote frames blijven een uitdaging. De fietstocht (zon 27 km totaal) begint in de stralende zon. Pff wat een hitte en de eerste stop komt ook als gelegen om het vochtgehalte weer aan te vullen. De omgeving is prachtig. De ingezaaide rijstvelden, mooie teakhouten huisjes en de groene omgeving is prachtig. Heerlijk genieten. Gelukkig verdwijnt de zon achter de wolken, waardoor het nog meer genieten wordt in de niet volle zon.
Onze laatste dag in Chaing Mai brengen we door met een Thaise kookcursus. Ieder maakt 4 gerechten, maar voordat we starten eerste met z'n allen naar de markt om inkopen te doen en wat te leren over de diverse ingredienten van de Thaise keuken. Conclusie van de ochtend koken is dat het zeer makkelijk is om te maken. Ik weet nu ook hoe ik loepia's en kokossoep met kip (Thom ka Kai) moet maken. Ga ik zeker ook een keer thuis proberen voor liefhebbers. Nodig jezelf maar een keer uit ;-).
Na het koken is het wachten voordat we naar de trein vertrekken voor onze terugkeer naar Bangkok. Dit is met de nachttrein en bijna de hele groep ziet hier tegenop. Ik denk alleen maar 'kan niet zo erg zijn als de trein van Beijing naar Xian'. En dit laatste bleek waar. Best goed gelegen en het was stil. Om 10 uur moet het wel stil zijn in de trein, dus iedereen ligt vroeg op zijn nestje. Moet ook wel, want wel moeten weer om half 6 op om uit te stappen in Bangkok voor ontbijd en onze doorreis naar Hua Hin.
De reis naar Hua Hin vanaf bangkok bedraagt nog wel zo'n 3 uur, maar gezien het vroege uur zijn we al zo'n 11 uur in het hotel. Na afscheid van de reisleiders en inchecken op naar het strand. Het is helaas geen bounty strand waar je op hoopt. Er zijn rotsen waar je toch goed voor moet opletten. Dit mag de pret niet drukken, want het water is lekker warm en de temperatuur goed. Wel weer jammer van de plensbui waarbij de eigenaar van de bedjes alles doet om ons droog te houden en zijn parasols heel. Een lachwekkende ervaring als je er was geweest.
In Hua Hin kan ik overschakelen van reizen naar vakantie vieren. Even een paar dagen lekker niets doen. Een dagje strand, dagje zwembad, een dagje strand en vandaag weer een dagje zwembad. Helemaal niets mis mee.Ondertussen nog even gegeten aan zee op de laatste avond van de grote groep en op de locale markt (voor nog geen 100 bath). Heerlijk genieten. Het weer werkt niet helemaal mee, maar een beetje bruin worden we er wel van. Vannavond 8 uur locale tijd vertrek ik weer richting huis, waar het schijnbaar erg mooi weer is. Hier nog een paar dagen bijkomen van de ervaringen en dan weer terug naar de realiteit.
Wat vind ik nu van Thailand? Ik vind het een prachtig mooi land, maar had meer contrasten verwacht dan ik gezien heb. Het is hier vrij modern en dat had ik in de kleinere plaatsen niet zo verwacht. Ik heb genoten van de vakantie en van het warme weer en vooral van de mooie omgeving en de mega vriendelijke mensen. Mooie tempels gezien en weer wat meer meegekregen van het Boeddhisme. Eens kijken of ik mijn volgende reis eens niet naar Azie kan laten zijn. Mijn gevoel is dat ik hier wel even genoeg van heb gezien. Gelukkig heb ik weer een aantal maanden te gaan voordat ik het volgende continent ga kiezen.

• 26 Juni 2015 - 08:38

Mier:

Hoi fran, heb weer erg genoten van je reisverslagen. Je heb veel mooie dingen gezien en
    veel gedaan. Daarna lekker ff relaxen. Ben erg benieuwd naar de foto's en wil graag je thaise recepten proeven. Goeie terug reis. Liefs mier

• 26 Juni 2015 - 11:19

Maria:

Klinkt heerlijk...
    Had zoveel fietsen niet gelezen in de reisbeschrijving... weer eens wat anders dan bus in bus uit ;-)
    Nu weer lekker thuis. Meteen even een fotoboek maken, je zit er nu nog goed in.
    Tot volgende week!
    Liefs, Maria

• 26 Juni 2015 - 15:29

Kitty:

Nu, genoeg reiservaringen opgedaan hoor, de foto's willen we erg graag zien een goede reis!!!
    Groet, Ruud en Kitty

• 29 Juni 2015 - 13:05

Inge:

mooi reisverslag!
    Je komt hier ook weer in de warmte terecht!!! Dusseh jij met je thaise gewenning hebt er voordeel an.