Eindelijk een moment achter het internet - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Francis Groot - WaarBenJij.nu Eindelijk een moment achter het internet - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Francis Groot - WaarBenJij.nu

Eindelijk een moment achter het internet

Door: Francis

Blijf op de hoogte en volg Francis

23 April 2013 | Cuba, Santa Clara

Zoals wel te verwachten was is er tot op heden weinig locaties gevonden waar ik achter het internet kan zitten. Maar eindelijk een moment gevonden en er niet voor gekozen om in de zon te gaan liggen :-).

Ondertussen zitten we alweer op de een na laatste locatie. Morgen vertrekken we naar het zon paradijs varadero, maar vandaag nog in Santa Clara.
Om toch maar bij het begin te beginnen...

Vliegen met meer beenruimte; kan het aanraden. Op Schiphol de hele groep al een handje gegeven en begonnen om te proberen alle namen te onthouden. Mezelf een beetje kennende zal dit na de 2 weken nog niet helemaal gelukt zijn. Maar een beetje oefenen vanaf het begin kan geen kwaad.
Vlucht ging soepel en we landde op tijd in Havana. Hier werd ik gelijk al geconfronteerd met een mega temperatuursverschil in vergelijking met Nederland. Einde dag en over de 30 graden aan het eind van de dag is toch wel wat anders. Daarnaast ook nog even heerlijke vochtige warmte waardoor de eerste zweetdruppels in de rij bij de douane al gecreerd waren. Maar ach, gezien de rij voor de douane toch niet sneller gaat, maar rustig blijven staan tot we eindelijk aan de beurt waren voor een foto en een stempeltje in het paspoort. Omdat we op schiphol al wat gezichten gezien hadden stonden we al met een groepje in de rij te wachten. Sfeer zat er gelijk al goed in.
Na de douane en fouilleren maar naar de volgende rij om geld te halen. Dit duurde natuurlijk nog langer dan de rij bij de douane dus volgens mij waren we 2 rijen en 1,5 uur verder voordat we eindelijk in de bus zaten.
Op naar het centrum van Havana en de 1e indrukken opdoen. Onze reisleidster een aardige dame genaamd Tania begon al enthousiast te vertellen aan al die vermoeide nederlanders. Viel gelijk op dat ze een aantal duiste woorden sprak in plaats van nederlands. Dit was gelijk erg vermakelijk.
Het hotel stond midden in de stad en is het hotel waar Hemingway altijd verbleef. In het hotel is een kamer ingericht ter ere van hem als een klein museum. Daarnaast had het hotel een leuke lift met liftjongens die de smeedijzeren hekjes open en dicht moesten doen. Een zeer leuke ervaring. Ontbijd was bovenop het dak waar een mooi uitzicht was over de stad. De 1e avond een beetje eten en dan maar op tijd naar bed om de volgende dag te beginnen met een stadswandeling.
De wandelijk langs de mooiste gebouwen van de stad en natuurlijk het rummuseum was een goede 1e indruk. Daarnaast was de rum een goede indruk van alle rum die ik tot op heden al gedronken heb. Het is maar goed dat de rum in nederland niet zo goedkoop is als hier. Dat zou alleen maar slecht zijn voor mij. Er is nog geen dag voorbij gegaan dat er geen drankje met rum gedronken is.
De middag met de hele groep rondgereden in de oude auto's voor een stadstoer. Geweldig om in die oude auto's te zitten en langs de bezienswaardigheden te gaan. Jullie zullen de foto's van de auto's nog wel zien. Het is erg leuk om te doen. Vooral als je in zo'n auto zit zonder vering in de kussens en je eigenlijk niet weet hoe je omhoog moet komen om uit de auto te stappen. Erg hilarisch. Gelukkig is dat niet vastgelegd op de gevoelig plaat.
De avond doorgebracht in het restaurant waar ook Bionce (sorry als ik het fout schrijf) gegeten heeft. Een gezellige maaltijd op een dakterras over de baai van Havanna.
Voor nu helaas mijn tijd alweer bijna voorbij. Maar er volgt nog veel meer. Ik verwacht morgen weer een nieuwe post te kunnen doen maar voor nu de groeten uit een warm en erg gezellig Cuba

• 24 April 2013 - 07:19

Trudy:

Volgens mij heb je het wel naar je zin, geniet er nog maar even van. Bereid je maar weer voor op een groot temperatuurverschil, het wordt rond de 12 graden komend weekend.

Groetjes Trudy.

• 24 April 2013 - 09:12

Mier:

Ha die fran, leuk om je verhaal te lezen. Lekker dat weertje
    daar alleen de hoge vochtigheid is wat minder. Ben heel
    benieuwd naar je verhalen en uiteraard je foto's
    BLOF was SUPER. je hoor het nog wel xm

• 24 April 2013 - 10:39

Stanny:

Hi girl! Een dakterras met uitzicht over de baai! Klinkt goed! Ben benieuwd naar de foto's. Enjoy!