Ondanks thuis, toch nog even nagenieten - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Francis Groot - WaarBenJij.nu Ondanks thuis, toch nog even nagenieten - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Francis Groot - WaarBenJij.nu

Ondanks thuis, toch nog even nagenieten

Door: Francis

Blijf op de hoogte en volg Francis

02 Mei 2013 | Cuba, Viñales

Helaas ben ik alweer thuis, maar zal toch de komende dagen nog een paar verslagen schrijven, want alleen informatie over Havana doet Cuba zeker geen goed recht.

In de reis ben ik aangeland op dag 4. We gaan onderweg naar Vinales. Vinales kenmerkt zich door de vele kalksteen bergen. Deze zijn niet echt hoog maar hebben wel prachtige vormen. Het is zeker een verandering van omgeving na de drukte en muzikale sfeer van Havana. Voordat we definitief Havana verlaten stoppen we nog even bij een hotel in Havana om nog een paar mooie plaatjes te schieten van de baai van Havana vanuit de tuin. Wat voor mij veel belangrijker was, er was koffie. Zodra de Cubanen een koffie machine hebben kan ik iedere koffie drinker aanraden de espresso te drinken. Erg lekker, vooral voor zo'n koffieverslaafde als ik.
Na de stop bij het hotel bestaat de volgende stop een sigaren fabriek. In de fabriek worden de sigaren nog handmatig gerold. De medewerkers realiseren zo'n 100 sigaren per dag en worden betaald per goedgekeurde sigaar. Wel leuk om te zien hoe snel en vakkundig dit gedaan wordt. De nerf van de gebruikte tabaksbladeren wordt verwijderd omdat hierin de meeste schadelijke stoffen zitten. Dit wist ik niet dus toch nog wat geleerd op de vakantie. Ook stoppen we onderweg nog bij een fabriek waar ze nog handmatig likeur bottelen. Welke likeur het was, weet ik niet meer, maar na het proeven wist ik wel dat dit niet het smaakje voor mij was. Hier wel de sigaar voor Pierre aangeschaft, zodat ik dit verder niet vergeet.
Als we verder rijden om nog een grote en een tekening bij Vinales te bezoeken krijgt de bus problemen met de versnelling. De bergen waar we over moeten wordt een probleem voor de bus en stapvoets eindigen we bij een hotel, dat later ons eindstation bleek, om te lunchen en zodat de chauffeur de bus kan maken. Tijdens de luch blijkt dat de bus zo niet verder kan. Er wordt geregeld dat de kamers snel gereed worden gemaakt en dat we dan aan het zwembad kunnen liggen en dat we kunnen zwemmen. Het programma dat we nog moesten doen pakken we op als we uit Vinales verder gaan naar Soroa.
Het hotel is prachtig gelegen boven een mooie vallei. De balkons bieden prachtig uitzicht over de vallei. Ik ga eerst een kleine powernap doen en daarna een paar baantjes gezwommen en gezellig aan het zwembad gezeten. Het avondeten doen we in een particulier restaurant op loopafstand van het hotel, maar waar we de eerste muggen tegenkomen.

De volgende dag staat een stranddag gepland. Niet zomaar een strand, maar een strand van een eiland. Na een half uurtje varen met een boot, komen we aan op Cayo Levisa. Het beeld van paradijs doemt op. Prachtig wit zand strand, palmbonen, zon en een licht ruisend windje. Hier kom ik de dag wel door.
Ik zoek toch nog niet de zon op. Samen met Henriette en Wim blijven we in de schaduw, maar aan het eind van de achtend even zwemmen in het heldere en heerlijke water kon niet achter blijven. Het was zalig.
Na het geijkte 'broodje ham, broodje kaas, broodje ham/kaas, broodje kaas/ham' steekt er in de middag een leuk briesje op. Ik verheug me al op de terug reis met de boot. Ik lach al bij het vooruit zicht van de deining van de boot :-).
Dit laatste komt ook zeker uit op de terugweg. Als je vooraan de boot zat werd je "heerlijk" nat. ik vertik het om de reis staand achter op de boot door te brengen en blijf lekker zitten om drijfnat van de boot af te stappen. Gelukkig had ik nog een droge blouse in de tas zitten. Niet iedereen was zo gelukkig. Het was wel de eerste en laatste keer dat ik mijn kleding met lange mouwen aan had op de vakantie.
Conclusie van de dag was dat het heerlijk was zo'n dag op een rustig strand op een mooi eiland door te brengen. Daarnaast vond ik het zwemmen in de zee daar bij lange na niet zo eng als dat ik dit in de Noordzee vind.

Morgen het volgende deel waarbij we vertrekken uit Vinales en naar Soroa gaan. Dus ik hoop dat jullie dit dan ook weer lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francis

Actief sinds 14 Sept. 2006
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 15303

Voorgaande reizen:

11 Juni 2015 - 27 Juni 2015

Toch maar weer het Aziatische continent opzoeken

08 Oktober 2014 - 13 Oktober 2014

Gaat het om Milaan of om het volleybal

13 April 2013 - 28 April 2013

Cubaans relaxen

27 Mei 2011 - 13 Juni 2011

Is het het zoals Nederland, maar dan ruimer?

03 Oktober 2009 - 19 Oktober 2009

Was het nu nummer 2 of 3 op mijn verlanglijstje...

25 Mei 2007 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: