Bey bey Ribe, Hello Lokken, bey bey Lokken - Reisverslag uit Middelfart, Denemarken van Francis Groot - WaarBenJij.nu Bey bey Ribe, Hello Lokken, bey bey Lokken - Reisverslag uit Middelfart, Denemarken van Francis Groot - WaarBenJij.nu

Bey bey Ribe, Hello Lokken, bey bey Lokken

Door: Francis

Blijf op de hoogte en volg Francis

05 Juni 2011 | Denemarken, Middelfart

Eindelijk dan weer een verslag. In Ribe ben ik er niet meer aan toe gekomen en in Lokken kom je erachter dat er hier geen internet in het huisje aanwezig is. Gekozen oplossing is: dn maar in 1 keer een lang verslag plaatsen bij de volgende mogelijkheid dat we wel internet aanwezig is.
Voor de nieuwsgierigen, Legoland was leuk. We waren al vroeg binnen en hebben het in ieder geval tot bijna het eind volgehouden. Maar wat valt er te schrijven over Legoland. Dat vind ik wat lastiger. Het is een pretpark voor de kleinere kinderen. Niet dat ik er moeite mee heb om me weer naar die leeftijd toe te verbeelden. Nee, dat gaat vrij eenvoudig. Ook paps had hier geen moeite mee. Mijn verwachting was meer legosteentjes en wat je hier allemaal van kan maken. Nu staat er vooraan het park wel een groot onderdeel waarin diverse steden van Europa uitgebeeld zijn en vind je in het park wel verschillende werken betreffende een thema, toch had ik hier meer verwacht. Grotere bouwsels en ook meer in de attracties. Hiermee wil ik niet zeggen dat we het niet naar ons zin hebben gehad, want dat hebben we zeker. Vooral de water attracties waren erg leuk en hier hebben wij ons zeker vermaakt. Daarnaast is pa mee geweest in een achtbaan waarvan hij zegt “nooit meer” . Een achtbaan, een beetje hoog, met bovenin lekker slingeren. Krijg je leuk het gevoel dat je steeds uit de bocht vliegt. Conclusie voor pa en mij is, leuk gezien te hebben, maar in deze vakantie een 2e keer is niet nodig. Andere conclusie, Alex en Thijs zouden dit erg leuk hebben gevonden.
Onze laatste dag in Ribe hebben we doorgebracht in het Vickingcentrum. Dit is denk ik het best te vergelijken met het open lucht museum. Leuke huisjes, oude ambachten en mensen in dracht van toen. Ook nog een demonstratie van roofvogels gekeken. Hier hadden we minder van verwacht, maar was juist erg leuk. Dit was zeker de moeite waard. Na nog even rondgereden te hebben in de buurt (het was een dag met veel regen. Dat wat s’ nachts en s’ ochtends in Nederland gevallen was, kwam ook nog even in Denemarken langs), eerst maar even warmte en koffie opgezocht in het huisje. Eerst waren we van plan om nog te gaan winkelen in Ribe, maar dat hebben we uitgesteld tot begin van de avond. Ribe is een leuk plaatsje met leuke pittoreske huisjes en smalle straatjes. Leuk om doorheen te wandelen. Dus s’ avonds toch nog even wat foto’s en filmen, een lekker hapje eten en dan terug om voor te bereiden op de reis van morgen.
Voor de reis naar Lokken hadden we besloten de toeristische route te kiezen. De margrietjes route is een route die langs de kustlijn van Denemarken gaat. Onze verwachting was dat dit zo’n 80 km langer zou zijn dan de directe route. Dat was een vergissing. Het 1e deel van de route ging heel voorspoedig. We waren vrij snel bij het 1e meer. Daarna duurde het erg lang, maar was wel mooi. Jammer alleen dat pa en ok beide ongelofelijk moe waren , waardoor we er niet meer van volledig van konden genieten. Wel leuk was dat we met een pondje bij een van de meren over moesten om de snelste route te volgen. Gelukkig waren de kosten niet zo hoog, want als je contact moet betalen kom je met 100 kr niet echt ver. We waren beide blij dat we on 16.45 uur bij de locatie gearriveerd waren. De behoefte aan koffie was groot. Kom je op een locatie waar geen receptie is en waar niet staat aangegeven waar een sleutel op te halen is. Daarnaast moesten we volgens de papieren naar nummer 82 terwijl Tomtom niet verder kwam dan nummer 80. Onrust alom bij ons beiden. Eerst maar gezocht bij een informatie bord. Daar niets te vinden. Toen gevraagd bij het busstation, tank station, enz niemand weet het. Uiteindelijk ergens naar toe gereden en bij de brandweer gevraagd. De aardige meneer kende de oud burgemeester en heeft ons uiteindelijk bij het toeristenbureau gebracht. De mensen hier zijn zo vriendelijk!!! Op de deur daar stond dat we naar het action centrum moesten (natuurlijk alleen in het Deens) als we buiten de openingstijden ergens een sleutel van moesten hebben. Voor ons was dit terug naar bijna de brandweer kazerne. Na eindelijk iemand gevonden te hebben, moesten we niet daar de sleutel halen, maar een dorp verder. Gelukkig heeft deze meneer dit kunnen uitzoeken, want anders hadden we alternatieven moeten zoeken. Op naar het dorp verder, kantoor al gesloten. Bij pa en mij frustratie erg hoog. Gelukkig had de meneer in action center al gezegd dat eventueel de sleutel dan achter het pand te vinden zou zijn. Na 1,5 uur eindelijk gevonden (behalve een sleutel, want dat bleek een code te zijn . Terug naar de plek waar we om kwart voor vijf al stonden om eindelijk het huisje in te kunnen.
Het huisje is erg charmant. 3 verdiepingen, waarbij 2 slaapkamers en een zolder waar ook nog 2 kinderen kunnen slapen. Het is leuk ingericht en van alle gemakken voorzien. Het ligt net buiten lokken, maar dat is geen issue. Parkeerplaatsen voldoende om de auto kwijt te raken rond het centrum. Na een lange dag, snel even eten (en geld halen want de pond had mijn kronen opgemaakt) en beide knikkebollend op de bank gezeten. Voor degene die mijn vader kennen, hij ging op 23.00 uur al naar bed!!!!! .
Onze 1e dag in lokken hebben we het Noordzee aquarium bezocht. Dit is een aanrader. Prachtig grote aquaria, leuke educatieve tentoonstelling en mooie vissen. Vooral het aquarium met 45 miljoen liter water en 41 cm dik glas was prachtig. Hier hebben we geruime tijd doorgebracht om te genieten van zo’n aquarium. Ik wist niet dat er zo’n grote verscheidenheid te vinden was in de Noordzee. Foto’s hiervan volgen nog. Ik hoop dat ze een beetje gelukt zijn.
Gelukkig gaat weer meezitten. Vanuit het aquarium zijn we nog even doorgereden naar het noordelijkste plaatsje. De bedoeling was dat we naar het uiterste puntje zouden rijden, maar in plaats van linksaf, zijn we rechtsaf gegaan. We hadden geen zin meer om terug te rijden en zijn toe naar het huisje gereden om daar nog even in de zon te zitten. En het klopt, ik schrijf hier zon. Het weer gaat steeds beter de goede kant op. Misschien hebben we dan toch niet voor niets kleding meegenomen met korte mouwen.
De tweede dag in Lokken hebben we rustig aan gedaan. Ik heb eerst heerlijk uitgeslapen en daarna zijn we even Lokken ingegaan. Voordat we het dorp bekeken hebben, moest ik nog even met mijn voeten en enkels in de Noordzee staan. Ook hier een prachtig strand, waar we met de auto op kunnen rijden. Ik in zee, heeft pa natuurlijk nog even vastgelegd. Met mijn natte en zanderige voeten, mocht ik dit keer zonder problemen de auto van pa vies maken.
In Lokken is een snoepfabriek en natuurlijk wilde ik daar we even kijken. We hadden mazzel, want toen wij aankwamen zouden ze bijna starten met een nieuwe lading gesmolten suiker. Best leuk om te zien hoe ze grote lolly’s maken en kleine snoepjes. Natuurlijk heb ik een paar snoepjes meegenomen voor onderweg. Het dorpje is klein en best leuk, maar winkelen hoef je hier niet te doen. De Denen lopen modieus wel een paar jaar achter. Daarnaast moeten ze hier voor je gevoel souvenir winkels nog uitvinden. Vreselijke prullaria. Winkelen hebben we dus nog maar even uitgesteld. Hier gaan we wel naar kijken in een van de grotere steden. Verder hebben we niets gedaan. Heerlijk in de zon gezeten en lekker lezen. Jane, bedankt voor de CDtjes, want de boeken komen zeer van pas. Sophie Kinsalla is geduldig en eenmaal begonnen moet het natuurlijk uitgelezen worden. Misschien gaat het toch nog lukken om met een beetje kleur terug te keren van vakantie en hoef ik bij thuiskomst niet nog de zonnebank op te zoeken.
Na een dagje rustig aan, een dagje dierentuin. We gaan naar Aalborg een grote stad in de buurt. Iets meer dan een half uur verder en we zijn er al. Je kan gelijk merken dat het een grotere stad is. Dit is de 1e keer dat ik hier in Denemarken flats zie. Moet er gewoon weer aan wennen. Dat wordt wat als we straks in Kopenhagen staan. Tot nu toe is alles ruim en vooral heel rustig. Geen hectiek en vooral geen stress van anderen.
De dierentuin doet pa en mij denken aan Artis. Ingesloten in de stad en niet heel groot. Wel leuk om doorheen gewandeld te hebben, maar als ik eerlijk ben vond ik de aquaria die we tot nu toe bezocht hebben leuker. In de dierentuin is het leuk klimmen en dalen. Pa geniet ook met volle teugen. Gelukkig staan er genoeg bankjes en hebben we een reden om lekker te genieten van een ijsje. En ja, het is ijsjes weer. Voor de 2e dag op rij is het stralend en lekker warm. Vandaag zelfs een paar graden warmer dan gisteren. Zo’n zonnetje maakt je zo vrolijk. We zijn dan ook weer redelijk op tijd terug waar ik nog even een tukje doe op het balkon in de zon. Das genieten.
Na het eten toch nog even afscheid genomen van het strand. Ik vond het leuk blijven om met de auto het strand op te mogen rijden en zo te genieten van het uitzicht. Gezien het s’ avonds best nog wel fris is, is het heerlijk dat je even kan blijven zitten. Ik ben toch wel even de auto uit geweest om de zon boven het water te fotograferen. Wachten op de zonsondergang doen we niet, want dan staan we er nog wel ruim een uur. Het duurt hier erg lang voordat de zon onder is en deze is voor je gevoel ook zo weer aanwezig. Pa en ik worden geregeld s’ nachts wakker en denken dat het al ochtend is en dan is het pas half 4 – 4 uur. Daarnaast staat het in de huisjes erg modieus als er witte gordijnen hangen, dus daar heb je niet veel aan.
Het is alweer de laatste dag in Lokken. Hierna vertrekken we naar Middelfart. Ben benieuwd wat deze omgeving ons gaat brengen. Ik vermoed in ieder geval nog meer strand, hopelijk nog meer zon en hopelijk weer een ander soort omgeving. Mijn conclusie van het noorden van Denemarken is: een hele mooie en ruime omgeving met prachtige stranden, geen haast en dus heerlijk genieten. Het is hier anders dan ik de omgeving van Ribe, maar ergens ook weer niet. Voor een relax vakantie kan ik deze omgeving zeker aanraden. Ook het huisje waar we in zitten. Mooi, schoon en ruim.

  • 05 Juni 2011 - 13:19

    Rob Vd B:

    Hey! Wouw wat een avonturen zeg, mooi stukkie tekst hoor! Lekker ook om na zo'n lange dag de sleutel te moeten zoeken ;-( Maarre geniet ervan!!!

  • 05 Juni 2011 - 19:29

    Jane:

    Hey Fran!
    Op jouw aanraden ben ik ook begonnen in de hilarische schrijfsels van Sophie, geweldig!
    Geniet nog even, ik hoop dat het weer blijft mee zitten. Hier gaat het vanacht flink stormen volgens Piet.
    Liefs jane

  • 06 Juni 2011 - 06:25

    Stan:

    Hey Fran,

    Middelfart is leuk! Bekend terrein. We hebben daar een week gezeten. Lekker aan het water. We zijn vaak in Odense geweest, een erg leuk stadje in de buurt. Ik wens jullie een zonnige tijd! Hier is het weer bewolkt. Maar dat is niet erg als je moet werken ;-). Ciao!


  • 07 Juni 2011 - 20:39

    Francis De Groot:

    Hoi zus,
    JIJ in de ZEE. Dat ik dat nog mag meemaken. Het is dat er een foto van is gemaakt anders had ik het nooit geloofd. En zoals je eindelijk merkt, heb ik de verslagen gelezen. Ook even aan paps vertellen dat ik het eindelijk heb gedaan. Kunnen jullie niet meer zeggen via de Skype had je het maar moeten lezen.
    Ik moet wel toegeven dat het verhaal verteld over de sleutel veel lachwekkender is omdat we er zo dubbel om lagen.
    Veel plezier nog en hopelijk snel weer op Skype.
    Hopelijk blijft het weer wat mooier zodat je meer ....... ijsjes kan eten.
    Groetjes vanuit Vleuten en knuffels van de jongens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francis

Actief sinds 14 Sept. 2006
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 15308

Voorgaande reizen:

11 Juni 2015 - 27 Juni 2015

Toch maar weer het Aziatische continent opzoeken

08 Oktober 2014 - 13 Oktober 2014

Gaat het om Milaan of om het volleybal

13 April 2013 - 28 April 2013

Cubaans relaxen

27 Mei 2011 - 13 Juni 2011

Is het het zoals Nederland, maar dan ruimer?

03 Oktober 2009 - 19 Oktober 2009

Was het nu nummer 2 of 3 op mijn verlanglijstje...

25 Mei 2007 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: