De hoogte in bij Dali - Reisverslag uit Dali, China van Francis Groot - WaarBenJij.nu De hoogte in bij Dali - Reisverslag uit Dali, China van Francis Groot - WaarBenJij.nu

De hoogte in bij Dali

Door: Francis

Blijf op de hoogte en volg Francis

12 Oktober 2009 | China, Dali

Hier dan weer een verslag vanuit het verre China. Ik moest eerst bekijken wat ik voor het laatst geschreven had, want de tijd en de indrukken gaan snel.
Het laatste wat ik schreef was grijs in Xian. Het is daar niet beter geworden. Gezellig naar het leger kijken in een grijze massa van wolken en regen. Veel van de stad Xian hebben we dus niet gezien.
Het versteende leger was anders dan ik me had voorgesteld, maar dan vooral qua grootte. Mijn verwachting was dat ik rijen met legerbeelden zou zien, maar in de praktijk zijn er minder beelden hersteld dan je zou verwachten. De locatie en de gedachte acher het geheel is wel indrukwekkend. Alle beelden op de vindplaats zijn stuk. ze zijn nog bezig met proberen delen te restaureren, maar dat is niet eenvoudig. Daarnaast doen ze nu geen nieuwe opgravingen meer. Door het licht en zuurstof verdwijnen de kleuren op de beelden snel. Er staan een aantal hele mooie exemplaren tentoongesteld.
Na Xian hebben we de zon weer opgezocht van Kunming. Dit ligt ongeveer 1400 km ten zuiden van Xian. Dit betekende vliegen. Na een korte vlucht gelijk op excursie. Op naar de westelijke heuvels van het uitzicht genieten. Vooral de rit in de open kabelbaan zal ik niet snel vergeten. Ik moest maar veel om me heen kijken. De grond was ver weg... :-) In Kunming zijn we naar het stenen woud gegaan. Duizenden jaren geleden was dit oceaan bodem. Door aarbeving(en) zijn de rotsmassa's boven grond gekomen. Mooie formaties van steen in een mooie omgeving. Na terugkomst in het hotel zijn Anneke (de andere jongere leeftijdsgenoot) en ik naar het park vertrokken in Kunming. Het was weer een leuke taxirit. Ik ben er groot voorstander van dat de prijzen die we hier betalen ook in Nederland doorvoeren. Na 25 minuten in de taxi betaalden we het grote bedrag van EUR 3,50. Na een rondje tussen de Chinezen waarbij wij veel bekijks trokken, heerlijk eens rustig kunnen eten en zowaar geen Chinees.
Gisteren zijn we met de bus vertrokken naar Dali. Dit ligt op ongeveer 2000 m hoogte en is altijd een onderdeel geweest van de handelsroute naar Birma en Tibet en zo verder. Een geweldig leuke stad met leuke kroegjes en winkeltjes. Het doet mij een beetje denken aan Nepal. Het ligt omringt door 3 bergketens en heeft prachtige uitzichten. Na bezoeken van Pagodes, een lokale markt en vissen met de aalschovers zit de tijd hier er alweer bijna op. Morgen vertrekken we naar Lijiang, verder de hoogte in.
De tijd gaat veels te snel en het land is erg mooi. Taal is hier een lastig iets, maar met gebarentaal kom je toch best wel ver.
Als laatste voor degene die zich afvragen hoe die Chineze mannen zijn: nee er komt er niet een mee naar huis. Een mooi exemplaar heb ik nog niet gezien. Daarnaast zijn wij Europeanen alleen maar leuk om op de foto te zetten. Praten, dat doe je niet...
Groeten vanuit een zonovergoten Dali.

  • 12 Oktober 2009 - 11:26

    Monique:

    Hoi zusje,

    Toch iets meer doen aan de je non-verbale versiertrucs. Praten is dan niet nodig, want dat non-verbale is universeels. Niet alleen handig voor de Chineze mannen hoor.........! Ach je weet wie het zegt. Verder leuk om te merken dat het land zoveel indrukken bij je achterlaat. Daarnaast hoef je er blijkbaar niet heen voor het eten, maar ach het is nooit je lievelingskostje geweest dat Chinees. Blijf reuze benieuwd naar je foto's en de daarbij opgedane indrukken. Geniet nog maar even, want zoals je al zegt de tijd gaat snel. Veel plezier en geniet ze.

  • 12 Oktober 2009 - 12:14

    Rob:

    Hahaha, lache dat over die mannen! Tja, tis ook altijd wat met kerels. Mooi om te lezen allemaal, net als je zus ben ik dan ook erg benieuwd naar de foto's. Neem er ook ff een van een "leuk" chinees mannetje.....

  • 14 Oktober 2009 - 08:32

    Erna En Rob:

    Ff snel gekeken want hier is in het nieuws dat er in China een luchtballon is neergestort met daarin Nederlanders. Er staat nog niets in je verslag dus maar hopen dat jij er niet bij betrokken bent.

    Groetjes Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francis

Actief sinds 14 Sept. 2006
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 15322

Voorgaande reizen:

11 Juni 2015 - 27 Juni 2015

Toch maar weer het Aziatische continent opzoeken

08 Oktober 2014 - 13 Oktober 2014

Gaat het om Milaan of om het volleybal

13 April 2013 - 28 April 2013

Cubaans relaxen

27 Mei 2011 - 13 Juni 2011

Is het het zoals Nederland, maar dan ruimer?

03 Oktober 2009 - 19 Oktober 2009

Was het nu nummer 2 of 3 op mijn verlanglijstje...

25 Mei 2007 - 16 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: